Jak długo trwa gojenie się złamanego nosa?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jak długo trwa leczenie złamanego nosa. Istnieje kilka czynników, które należy rozważyć, w tym początek objawów, leczenie i powrót do zdrowia. Ten artykuł dostarczy Ci kilku informacji. Pomoże Ci również zorientować się, czego można się spodziewać podczas procesu odzyskiwania.

Symptomy

Pierwszym krokiem w leczeniu złamanego nosa jest wizyta u lekarza. Dostawca podstawowej opieki zdrowotnej może wykonać badanie fizyczne i podjąć historię medyczną. Lekarz może użyć instrumentu zwanego otoskopem, aby zbadać wnętrze nosa pod kątem ewentualnych blokad lub złamanych kości. Jeśli istnieją dowody na złamanie, można zlecić wykonanie zdjęcia rentgenowskiego lub tomografii komputerowej w celu potwierdzenia diagnozy.

Niektórym złamanym nosom może towarzyszyć krwawienie lub śluz w jamie nosowej. Nazywa się to krwiakiem przegrody nosowej. Jest to zbiór krwi w przegrodzie nosa, która leży pomiędzy dwoma nozdrzami. Kiedy kość jest złamana, naczynia krwionośne w przegrodzie mogą zostać przerwane, a płyn może się zbierać. Jeżeli kość jest złamana w więcej niż jednym miejscu, pracownik służby zdrowia może odprowadzić krew przez małe nacięcie lub igłę. Złamanie otwarte może wymagać założenia szwów lub zastosowania antybiotyków.

Złamanie w nosie może być dość bolesne i może wymagać natychmiastowej pomocy medycznej – cytat ten jest efektem dociekań zespołu serwisu Uroda & Kobieta. W niektórych przypadkach możliwe jest opanowanie objawów w domu. Jeśli złamanie jest proste i nie jest przemieszczone, dostępny bez recepty środek obkurczający może pomóc złagodzić objawy i ograniczyć obrzęk. Jeśli złamanie jest poważne, lekarz może przeprowadzić operację wyrównania kości nosowej.

Gdy wystąpi krwawienie lub ból, należy zastosować lód lub ciepły kompres, aby zmniejszyć ból. Należy przyłożyć go do nosa cztery do sześciu razy dziennie, ale pamiętaj, aby go usunąć, gdy przestaniesz stosować ucisk. Powinieneś również unikać wydmuchiwania nosa lub jego dłubania. Nawet jeśli stosowałeś te metody w leczeniu złamanego nosa, koniecznie odwiedź pracownika służby zdrowia, aby uniknąć infekcji.

Złamane nosy nie są rzadkością wśród dorosłych i dzieci. Dochodzi do nich, gdy osoba upada i uderza się w nos. Chociaż złamanie nie powoduje zwykle większych uszkodzeń nosa, może prowadzić do powikłań, takich jak odchylona przegroda lub krwiak przegrody. W ciężkich przypadkach, pacjent może wymagać operacji rekonstrukcyjnej.

Diagnoza

Jeśli doznałeś złamania nosa, Twoim pierwszym priorytetem powinno być uzyskanie pomocy medycznej. W zależności od stopnia uszkodzenia, możesz być w stanie rozwiązać problem w domu, przykładając trochę lodu do uszkodzonego obszaru i stosując leki przeciwbólowe dostępne bez recepty. Jeśli jednak uszkodzenie jest poważniejsze, lekarz prawdopodobnie będzie musiał przeprowadzić operację rekonstrukcyjną.

Po pierwsze, lekarz przeprowadzi badanie fizyczne w celu określenia ciężkości urazu. On lub ona będzie szukać wszelkich niedrożności nosa i dalszych oznak złamanych kości. Dostawca usług zdrowotnych może podać środek znieczulający, aby pomóc pacjentowi poczuć się bardziej komfortowo podczas badania. W ciężkich przypadkach może być konieczne wykonanie tomografii komputerowej lub zdjęcia rentgenowskiego.

Jeśli złamanie jest poważne, nos może przesunąć się z pozycji i może wymagać operacji. Poważne złamania mogą również powodować krwawienie z nosa, zablokowanie nozdrzy i problemy z przepływem powietrza. Inne problemy związane ze złamanym nosem mogą obejmować odchyloną przegrodę, w której część przegrody nosowej przesuwa się w kierunku lewego lub prawego nozdrza.

Lekarz może zapytać Cię o charakter urazu. Może zadawać pytania, aby określić, czy występuje ból. Lekarz może nawet poprosić o powrót za dwa lub trzy dni w celu przeprowadzenia badania fizycznego. Lekarz może również zlecić wykonanie zdjęcia rentgenowskiego lub tomografii komputerowej twarzy, aby zobaczyć, co jest złamane.

Jeśli uraz nie spowodował poważnych uszkodzeń, można spróbować przyłożyć lód do zranionego miejsca. Można to robić cztery razy dziennie, przez około 15 minut jednorazowo, przez co najmniej cztery godziny. Lód powinien być zawinięty w ściereczkę, aby zapobiec odmrożeniom. Należy jednak uważać, aby nie wywierać zbyt dużego nacisku na zranione miejsce, ponieważ spowoduje to dodatkowy ból i uszkodzenie nosa. Oprócz lodu, możesz również wypróbować dostępny bez recepty środek przeciwbólowy i podnieść głowę.

Podczas gdy większość przypadków złamanych nosów jest niewielka i może być leczona w domu, niektóre wymagają pomocy medycznej. Jeśli uraz krwawi, powinieneś trzymać głowę uniesioną, jednocześnie oddychając przez usta. Możesz również zastosować zimny kompres, aby zmniejszyć obrzęk i złagodzić ból. Możesz również wziąć leki bez recepty, takie jak Tylenol, aby złagodzić ból.

Leczenie

Być może zastanawiasz się, „Jak długo trwa leczenie złamanego nosa?”. Twój lekarz powie Ci, że może to potrwać w dowolnym miejscu od siedmiu do czternastu dni. Proste złamania mogą wymagać jedynie antybiotyków i leków przeciwbólowych, natomiast bardziej skomplikowane urazy mogą wymagać zabiegu chirurgicznego. Należy również unikać wykonywania jakichkolwiek czynności, które mogą spowodować, że się zranisz.

W ciężkich przypadkach lekarz może wykonać operację zamkniętej redukcji w celu ponownego wyrównania kości i chrząstek nosa. Chociaż procedura ta jest ryzykowna, zwykle wykonuje się ją w ciągu trzech do 10 dni od złamania. Chirurg użyje specjalnych instrumentów i wziernika nosowego, aby otworzyć nozdrza i wyrównać kości. Po zabiegu otrzymają Państwo leki przeciwbólowe i aerozole do nosa, aby złagodzić dyskomfort.

Lekarz zapyta najpierw o uraz i wszelkie wcześniejsze urazy nosa. Obejrzy również nos i określi, czy istnieją jakieś oczywiste obszary deformacji. Może również użyć wziernika do nosa, aby delikatnie rozchylić otwór nosowy. On lub ona może również zamówić zdjęcia rentgenowskie lub tomografię komputerową. Pomoże to lekarzowi określić dokładny zakres obrażeń nosa i najlepszy sposób leczenia.

Jeśli nos krwawi, dobrze jest przykryć go lodem. Pomoże to zmniejszyć obrzęk. Należy również trzymać twarz uniesioną i pochylić się do przodu, aby krew nie dostała się do gardła. Należy również unikać dmuchania lub dłubania w nosie, ponieważ może to spowodować dalsze krwawienie. Jeśli krwawienie jest poważne, należy natychmiast skontaktować się z lekarzem.

Lekarz może przepisać leki w celu zmniejszenia obrzęku i bólu. Dostępne bez recepty środki udrażniające nos mogą również pomóc w oddychaniu przez nos. Należy jednak sprawdzić etykiety, aby zobaczyć, które z nich są dla Ciebie bezpieczne. Najczęściej leczenie odbywa się w warunkach ambulatoryjnych. Jednakże, może być konieczne, aby pozostać poza społeczeństwem przez tydzień lub tak po zabiegu.

Drobne urazy nosa mogą nie być tak oczywiste jak większe i może upłynąć kilka dni, zanim zauważysz jakiekolwiek objawy. Jednak złamana przegroda może skutkować problemami z oddychaniem i dusznym nosem. W ciężkich przypadkach może być potrzebna operacja rekonstrukcyjna.

Odzyskiwanie

Złamany nos może być trudny do naprawienia, ponieważ szybko puchnie. Mogą również powodować bóle głowy i krwawienie. Ponadto, trudno jest zobaczyć strukturę kostną pod złamanym nosem. Najlepszym momentem na naprawę złamanego nosa jest moment, w którym opuchlizna zejdzie. Trwa to zazwyczaj około trzech dni.

Po złamaniu lekarz przeprowadzi badanie fizykalne, aby określić zakres uszkodzenia i to, jak długo nos musi się goić. Podczas tego badania, lekarz może poczuć złamanie i dotknąć go. Mogą one również zdrętwiały obszar przed egzaminem fizycznym. Po badaniu, lekarz może przepisać leki przeciwbólowe i środki do udrożniania nosa, aby złagodzić ból. Mogą również zlecić wykonanie zdjęcia rentgenowskiego lub tomografii komputerowej, aby określić dokładny zakres uszkodzenia.

Złamany nos może wymagać naprawy chirurgicznej. W niektórych przypadkach, lekarze mogą stosować procedury niechirurgiczne do naprawy złamania nosa lub realign nos. Procedura może obejmować zamkniętą redukcję (która nie wymaga nacięcia chirurgicznego), rhinoplastykę (która zmienia kształt nosa) lub septorhinoplastykę (która naprawia przegrodę nosową). Podczas procesu leczenia dziecko będzie musiało odpoczywać przez kilka dni i nosić szynę, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom.

Jeśli złamanie jest niewielkie, chirurg może je naprawić poprzez przerwanie gojącej się tkanki. Jest to najłatwiejszy sposób naprawy złamanego nosa, a zabieg jest zwykle wykonywany podczas snu. Następnie chirurg użyje specjalnych instrumentów, aby wcisnąć kości nosa z powrotem na miejsce. Proces gojenia jest zazwyczaj zakończony w ciągu tygodnia, ale może być konieczne powstrzymanie się od kontaktu z guzkami przez okres do sześciu tygodni.

Jeśli nie możesz natychmiast dostać się do lekarza, możesz spróbować przyłożyć lód do zranionego miejsca. Lód pomoże zmniejszyć obrzęk i złagodzić ból. Zatrzyma on również krwawienie. Pracownik służby zdrowia oceni również Twój złamany nos i zaleci najlepsze leczenie w Twoim przypadku. W zależności od zakresu złamania, lekarz może zdecydować się na zastosowanie zamkniętej redukcji, aby ułożyć kości. Procedura ta jest skuteczna w 60-90 procentach przypadków. Następnie, tymczasowa szyna zewnętrzna może pomóc ustabilizować złamany nos.