Czy złamanie nosa z przemieszczeniem jest niebezpieczne?

Jeśli złamiesz nos, istnieje kilka środków ostrożności, które powinieneś podjąć, aby uniknąć jakichkolwiek komplikacji. Po pierwsze, upewnij się, że oddychasz przez usta i pochyl się do przodu, aby zminimalizować ilość krwi, która spływa do gardła. Należy również stosować zimne okłady na złamany nos cztery razy dziennie przez co najmniej dwa dni. Nie przykładaj kompresów zbyt mocno, gdyż może to spowodować dalsze obrażenia. Jeśli musisz użyć lodu, zawiń go w szmatkę, aby uniknąć odmrożeń. Ochroni to również Twoją skórę przed wszelkimi uszkodzeniami spowodowanymi przez lód.

Środki ostrożności, aby uniknąć złamanego nosa

Złamane nosy mogą wystąpić z wielu różnych przyczyn, w tym upadków i urazów sportowych. Podjęcie pewnych środków ostrożności może pomóc zmniejszyć prawdopodobieństwo doznania złamania nosa. Po pierwsze, upewnij się, że jak najszybciej zostaniesz zbadany przez lekarza. Zostanie wykonane zdjęcie rentgenowskie i zebrany wywiad medyczny w celu ustalenia przyczyny złamania nosa. Lekarz będzie również szukał wszelkich oznak krwiaka przegrody nosowej, który może być śmiertelny, jeśli nie jest leczony. Objawy tego typu urazu obejmują zatkanie nosa, duży obrzęk i trudności w oddychaniu.

Złamany nos z przemieszczeniem może być bardzo bolesny i wymagać rozległego leczenia. Jeśli nie jest leczony, istnieje ryzyko wystąpienia drugiego złamania w tym samym miejscu. Najlepszym sposobem zapobiegania temu jest utrzymywanie tego obszaru w suchości i jak największym cieple. Złamanie przegrody jest również oznaką złamania nosa.

Złamany nos to pęknięcie lub złamanie kostnej części nosa. Powszechnie jest wynikiem urazu zewnętrznego, w tym upadku lub sportów kontaktowych. Złamany nos może powodować ból, zasinienie pod oczami i trudności w oddychaniu. Chociaż większość złamanych nosów goi się naturalnie w ciągu trzech tygodni, niektóre przypadki mogą wymagać naprawy chirurgicznej.

Objawy złamanego nosa

Jeśli Twoje dziecko doznało złamania nosa z przemieszczeniem, należy natychmiast zwrócić się o pomoc medyczną. Ten rodzaj złamania może wymagać operacji w celu ponownego ustawienia kości i zmiany kształtu nosa. W ciężkich przypadkach, złamanie może uszkodzić przegrodę nosową. Dziecko może mieć również trudności z oddychaniem.

W celu złagodzenia bólu można zastosować środki przeciwbólowe dostępne bez recepty. Lekarz rodzinny może również przepisać silniejsze środki przeciwbólowe. Jeśli nos jest nadal spuchnięty i przemieszczony, lekarz może skierować Cię do szpitala. W niektórych przypadkach lekarz będzie w stanie wyrównać kości poprzez ręczne wciśnięcie nosa z powrotem na miejsce. Procedura ta może trwać do 14 dni. W ciężkich przypadkach, lekarz może zastosować technikę chirurgiczną zwaną zamkniętą redukcją. Procedura ta skutecznie wyrównuje przemieszczone kości 60-90% czasu. Może on również użyć instrumentów nosowych do skorygowania zwichnięcia.

Jeśli nie możesz udać się do szpitala, możesz spróbować lodu przykładanego do nosa przez 15 do 20 minut. Dostępne bez recepty leki przeciwbólowe i środki udrażniające nos mogą pomóc w uśmierzeniu bólu. Należy jednak unikać dłubania i wydmuchiwania nosa, ponieważ krwawienie może spowodować dalsze uszkodzenia. Należy również skonsultować się z lekarzem, jeśli po dniu lub dwóch nos nadal krwawi.

Złamane nosy są powszechne w przypadku urazów sportowych i wypadków samochodowych. Jeśli cierpisz z powodu jednego z nich, najlepiej udaj się do lekarza w celu przeprowadzenia badania fizycznego i zebrania dokładnego wywiadu. Twój lekarz może również wykonać tomografię komputerową, aby wykryć lokalizację złamanych kości.

Jeśli złamanie nie jest na tyle poważne, aby wymagało zamkniętego zmniejszenia, lekarz może zaproponować zabieg chirurgiczny zwany septorhinoplastyką. Zabieg ten spowoduje wyrównanie kości i chrząstek w nosie. Zabieg trwa zazwyczaj około godziny, ale może być konieczne pozostanie na noc w szpitalu.

Jeśli masz złamany nos z przemieszczeniem, lekarz powinien go natychmiast ocenić. Zejście obrzęku może potrwać do dwóch dni. W niektórych przypadkach w wyniku złamania powstanie odchylona przegroda, która może zwężać przewód nosowy po jednej stronie. Chociaż leki są pomocne, operacja będzie konieczna, aby skorygować problem. Krwiak przegrody jest kolejnym częstym powikłaniem złamanego nosa z przemieszczeniem. Może on zablokować jedno lub oba nozdrza i wymaga awaryjnego drenażu chirurgicznego.

Chociaż może nie być potrzebna operacja złamanego nosa, należy unikać wywierania nacisku na nos przez kilka dni. Oprócz powstałego obrzęku, powinieneś również unikać wszelkich czynności, które mogą spowodować dalsze uszkodzenie nosa. Proces gojenia może trwać od dwóch do trzech tygodni.

Państwa ubezpieczenie może pokryć koszty leczenia złamanego nosa. Jednakże, prawdopodobnie będzie Pan/Pani musiał/a zapłacić za wizytę w biurze oraz za zdjęcie rentgenowskie. Może to kosztować do 50 procent rocznego maksimum wydatków.

Opcje leczenia złamanego nosa z przemieszczeniem

Pierwszym krokiem w leczeniu złamanego nosa z przemieszczeniem jest ustalenie, czy Twój nos może być naprawiony. W wielu przypadkach, kości nosa, które są zauważalnie przesunięte, mogą być wyrównane za pomocą prostego zabiegu chirurgicznego. Chirurg będzie musiał podać znieczulenie ogólne, aby wykonać ten zabieg. Pacjenci nie powinni wychodzić publicznie przez tydzień lub dłużej po zabiegu.

Leki przeciwbólowe, takie jak acetaminofen lub ibuprofen mogą być stosowane w celu złagodzenia bólu i obrzęku. Jednak leki te nie powinny być przyjmowane w nadmiarze. W zależności od ciężkości złamania, lekarz może zalecić silniejsze leki przeciwbólowe. W ciężkich przypadkach może być wymagana operacja, np. jeśli złamanie powoduje trwałą deformację lub uszkodzenie wewnętrznych części nosa. W niektórych przypadkach operacja może być przeprowadzona w warunkach ambulatoryjnych, podczas gdy inne wymagają noclegu.

Złamany nos z przemieszczeniem może nie wymagać operacji, ale będzie wymagał jakiejś formy szynowania w celu ustabilizowania mostka nosowego. Jeśli złamanie nastąpi w przegrodzie, chirurg może również wymagać usunięcia skóry nad nosem, co pozwoli na zagojenie się kości.

Po urazie ważna jest konsultacja z pogotowiem ratunkowym lub lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej w celu ustalenia odpowiedniego sposobu leczenia. Złamany nos jest potencjalną przyczyną powstania krwiaka przegrody nosowej, który może być niezwykle niebezpieczny, jeśli nie jest leczony. Stan ten może spowodować trwałą deformację nosa i może skutkować trwałą przeszkodą w oddychaniu. Objawy krwiaka przegrody nosowej obejmują zablokowanie nosa, trudności w oddychaniu i duży obrzęk.

Możliwości leczenia złamanego nosa z przemieszczeniem kości obejmują zamkniętą redukcję. Aby uniknąć ryzyka kolejnego złamania, osoba powinna powstrzymać się od uprawiania sportów kontaktowych. Powinni również nosić sprzęt ochronny, aby zmniejszyć ryzyko złamania nosa. Ponadto powinny zapinać pasy bezpieczeństwa, aby uniknąć nagłych wstrząsów, ponieważ to ochroni nos przed dalszym urazem.

Jeśli złamanie kości jest poważniejsze, może być wymagana operacja. W takim przypadku lekarz ustawi kości za pomocą zabiegu chirurgicznego lub poprzez dostosowanie fizyczne. Zabieg jest zazwyczaj bolesny i wymaga znieczulenia ogólnego. Po zabiegu dziecko może zostać umieszczone w szynie na kilka dni, aby zmniejszyć obrzęk.

Zdjęcia rentgenowskie są na ogół zbędne i mogą narażać pacjenta na niebezpieczne promieniowanie. Najbardziej wiarygodnym badaniem obrazowym pozwalającym określić stopień zaawansowania złamania jest badanie fizykalne. W niektórych przypadkach do oceny przemieszczonej kości stosuje się tomografię komputerową. Jeśli kość jest złamana przez ścianę nosa, to zabieg ten stosuje się w celu jej korekcji.

Inną opcją chirurgiczną w leczeniu złamanego nosa z przemieszczeniem jest zamknięta redukcja nosa. Zabieg ten wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym i nie wymaga nacięć. Podczas tej procedury lekarz używa długiego, prostego instrumentu, aby przesunąć złamane kości z powrotem do ich pierwotnej pozycji.